بیوگرافی هومن خلعتبری و همسرش + عکس های هومن خلعتبری + مصاحبه
مجموعه : عکس های خوانندگان

بیوگرافی هومن خلعتبری و همسرش + مصاحبه و عکس ها
در اینبخش بیوگرافی آقای هومن خلعتبری یکی از بهترین استاد موسیقی های ایران را جمع آوری کرده ایم. بیشتر مـا وی را بـه واسطه حضور در شبکه مـن و تـو، و برنامه آکادمی آهنگ یا استیج کنونی می شناسیم. او در سه دوره این برنامه حضور داشت. هومن خلعتبری کـه از سنین کودکی نوازندگی را آموخته اکنون یک استاد بزرگ مشهور شناخته می شود، در ادامه با پارس ناز همراه باشید تا بیشتر با او آشنا شویم.
بیوگرافی هومن خلعتبری
هومن خلعتبری بـه تاریخ ۲۷ فروردین در تهران بـه دنیا آمد. هومن خلعتبری، پیانیست ایرانی و رهبر ارکستر اپرا اسـت. هومن خلعتبری آموزش پیانو را از ۶ سالگی نزد نیره اسکویی«رضائی» آغاز نموده و بعد ها از محضر لیلی سرکیسیان و ملیک اصلانیان در پیانو، هارمونی و کنترپوان نزد فریدون ناصری، آهنگسازی نزد احمد پژمان و اصول رهبری ارکستر از توماس کریستین داوید و حشمت سنجری بهره برد.
هومن خلعتبری موسیقی ایرانی را زیر نظر مهربانو توفیق «سه تار» و موسیقی جهانی را زیر نظر شریف لطفی، هوشنگ کامکار و کامبیز روشن روان آموخت ودر سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر فارغالتحصیل شد.
هومن خلعتبری طی سالهـای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سمفونیک تهران، آسیستان گرگین موسسیان درگروه کر ارکستر سمفونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر فرهنگسرای بهمن زیر نظر مهدی شمس نیکنام در تهران بود. ضبط و اجرای پیانو در آهنگ فیلمهای مختلف و ۲ سی دی بارون بارونه با ویلن حسین یوسف زمانی و «ای میهن» یا تار کیوان ساکت و آواز فاضل جمشیدی از یادگارهای آن دوره میباشد.
هومن خلعتبری درسال ۱۳۷۶ برای ادامه ی تحصیلات خود بـه اتریش رفته ودر دانشگاه هنر شهر گرتس، رهبری گروه کر را تحت نظر Rupet Huber ، johannes Prinz ، رهبری ارکستر را تحت نظر، A.Tamayou ، R.Armanian،Martin Sighard و رهبری اپرا را نزد Wolfgan Bozic ، G.Fruhman تحصیل کرده و دو رشتهٔ رهبری کر و رهبری ارکستر را بـه اتمام رسانیده اسـت.
هومن خلعتبری هم چنین در ان برهه از راهنمائی های نصیر حیدریان استفاده فراوان برده اسـت. هومن خلعتبری بدلیل علاقه ی ویژه ی بـه معرفی موسیقی مدرن، بـه اجرای آثار آهنگسازان معاصر همت گماشته و بسیاری ازاین آثار را نیز برای اولین بار اجرا و ضبط کرده اسـت.
هومن خلعتبری درکنار رهبری ارکسترهایی مانند ارکستر فبلارمونیک ماریبور، ارکستر دو له سیته ی پاریس، ارکستر فیلارمونیک برنو، ارکستر فیلارمونیک زومبتای و هم چنین رهبری اپرا در سالنها و کشور هـای مختلف اروپایی، بعنوان تکنواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا، آسیا شرکت داشته اسـت کـه از تازه ترین اجراهای او می توان بـه رهبر ارکستر ماریش فیلارمونیک«چک» می شود اشاره کرد.
هومن خلعتبری از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ او آسیستان ارکستر و رهبر کر فستیوال اپرائی junger Künstler Graz در شهر گرتس در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳ یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشتتن Internationaler Klassikfestival Schloss Kirchstetten در شمال اتریش میباشد. گستره رپرتوار وی در رهبری ارکستر و رهبری کر، حاصل روحیه ی انتخابگر اوست.
و شامل طیف وسیعی از سبک های مختلف موسیقی مانند کلاسیک « اپرا و سمفونی»، موسیقی مدرن و آتونال میباشد. در حیطه موسیقی ایرانی، رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی بـه این شیوه ی نوین و معرفی آن، در اجرای جدید ترین اثر حمید متبسم، یعنی پروژه ی موسیقایی سیمرغ با تکخوانی همایون شجریان، برای اولین بار در جهان، یکی از نکات درخشان این گستره ی وسیع میباشد.
ماجرای ازدواج هومن خلعتبری با گوگوش
سالها پیش شایعه ای در رسانه ای ایرانی با عنوان ازدواج گوگوش و هومن خلعتبری پخش شد، این داستان واقعیت نداشته و صرفا یک دروغ رسانه ای بود.
در ادامه مصاحبه دویچه وله بزرگترین خبرگذاری آلمان با هومن خلعتبری
هومن تحصیلات موسیقائی خودرا در ایران آغاز کرده اسـت. او یکی از شاگردان امانوئل ملیک اصلانیان پیانیست و آهنگساز، بوده و فوت و فنهای رهبری ارکستر را نیز از حشمت سنجری رهبر ارکستر سنفونیک تهران آموخته اسـت. شهر گراتس در اتریش جائی اسـت کـه او برای ادامه تحصیل بر گزیده اسـت. او رهبری ارکستر را در همان اتریش بـه اتمام رسانده.
آقای خلعتبری، شـما از زمانی کـه در ایران تحصیل موسیقی میکردید، گویا آرزوی رهبری را در سر میپروراندید. در رهبری ارکستر چـه چیز خاصی وجوددارد کـه مثلا در آهنگ سازی نیست؟
مـن را یاد خاطرهای خیلیقدیمیانداختید. قبل از اینکه بـه کلاس پیانو بروم، مادرم مرا بـه دیدن بالهی “دریاچهی قو” برده بودو مـن در آنجا دیده بودم کـه رهبر ارکستر چـهکار میکند. این بود کـه روز اولی کـه پیش خانم رضایی، معلم پیانو رفتم، گفتم کـه مـن می خواهم دستهایم را «مثل رهبر ارکستر» در هوا تکان بدهم.
او نیز گفت: «کسیکه میـــخواهد آنطور دستش را توی هوا تکان بدهد و رهبری کند، باید بتواند خوب پیانو بزند، پس راه را درست شروع کردهای». این شد کـه مـن را نشاندند پشت ساز پیانو! البته خودم هم علاقه داشتم و این ساز مرا می کشید. ولی آن بالهی دریاچهی قو کـه مادرم مرا برد…
باوجود نشستن پشت پیانو بازهم در آرزوی رهبری بودید؟
آهنگسازی و رهبری برای مـن دو مورد مختلف هستند. مـن آدمی نیستم کـه بتوانم بنشینم، بنویسم یا یادداشت و تحقیق کنم. مـن باید عرق بریزم، کار کنم، راه بروم و داد بزنم. مـن همیشه گفتهام کـه خوش بحال آهنگسازها. آهنگساز یک ورقه می خواهد کـه پنج خط حامل روی آن باشد، یک دانه هم مداد می خواهد. این را می توان گاهی حتی در کیف پول هم تا کرد و با خود بـه همه ی جا برد.
و رهبر ارکستر؟
رهبر ارکستر یک کُر میـــخواهد، یک ارکستر میـــخواهد. این اسـت کـه باهمدیگر مقداری فرق دارند و رهبری ارکستر مشکلآفرینتر اسـت. بعضیها کیف می کنند از اینکه مینشینند کتاب باز می کنند، پاراگراف می خوانند و… مـن ابدا!! تنها موقعی کـه مـن برای آهنگ نشستهام، موقعی اسـت کـه نشستهام و دارم پارتیتورم را میخوانم.
مصاحبه هومن خلعتبری
برای اینکه مـن از آقای کریستین داوید یاد گرفتهام کـه پارتیتور را بدون ساز یاد بگیرم. مثل خواندن روزنامه و یا کتاب. البته در زمان دانشجویی، آقای پژمان معلم آهنگسازیام، مجبورم میکردند بنویسم، تنظیم کنم و…
ولی تا جاییکه مـن یادم می آید، شـما خودتان خیلی تکیهروی آهنگسازیتان نمیکنید.
ابدا! شاید پیرتر کـه شدم…
در محیطی کـه شـما در آن زندگی می کردید، همیشه موسیقی ایرانی رایج بود. چطور شـما این موسیقی ایرانی را انتخاب نکردید؟ قبل از اینکه دریاچهی قو را ببینید، آیا کششی داشتید کـه سراغ موسیقی ایرانی بروید؟
حق با شماست، ولی نه! نداشتم. مـن بارها گفتهام کـه برگشت بـه ریشه، بـه سن و سال آدم ربط دارد. آن زمان کـه مـن دنبال موسیقی کلاسیک بودم، مادر مـن شاگرد خانم پریسا بودند، موسیقی سنتی کار میکردند و موسیقی سنتی در خانهی مـا مرتب پخش میشد. البته موسیقی کلاسیک هم بود، ولی نه این سیستم کلاسیکی کـه هم اکنون مـن کار میکنم. ولی آن زمان کـه موسیقی سنتی میشنیدم، میگفتم:
وای این چیست!! و مثلا بتهوون میگذاشتم. توی ذهن مـن نبود بـه مرور زمان، با بالاتر رفتن سن و کسب تجربه، بـه این سمت رفتم. یعنی مـن ۱۷-۱۸ سالم بود کـه شروع کردم بـه نواختن سهتار، کـه خودم انتخاب کرده بودم. در آن زمان، همه یی پیانیستها بـه دنبال سنتور میرفتند، چون دست راست و چپش آسانتر بود، ولی مـن رفتم سراغ سهتار. این برگشتی اسـت کـه آدم بـه ریشهی خودش پیدا میکند.
در زمینهی رهبری، کدام استادها بودند کـه خیلی روی شـما تاثیر گذاشتند تا امروز شـما بـه اینجا برسید؟
دراین هیچ شکی نیست کـه پایهی اول همیشه خیلی مهم اسـت. مـن این پایه رابه آقای داوید و مرحوم سنجری مدیون هستم. برای اینکه آن موقع معلمی نبود کـه واقعاً بـه مـا یاد بدهد. نه امکاناتش بودو نه شرایطی فراهم بود کـه شـما دنبال پروفسورها و آدمهای بزرگ بروید.
عکس های هومن خلعتبری
آنها یا وقت نداشتند، یا بـه نظرشان خندهدار میآمد. بـه هر حال اصلاً مرحلهای پیش نمیآمد کـه شـما بخواهید چنین آموزشی را پیش آنان ببینید. بعد کـه بـه کشور اتریش آمدم و رشتهی رهبری ارکستر و شش ماه بعدش رهبری کُر را شروع کردم، پرفسورهایی کـه اینجا داشتم، خیلی تاثیر داشتند.
هومن خلعتبری آکادمی موزیک گوگوش
بوزیچ، پروفسور رهبری اپرای مـن خیلی روی مـن تاثیر داشت. نصیر حیدریان واقعاً در یادگیری تکنیک رهبری، شناخت موسیقی، درک جملات موسیقی تاثیر داشت. یک پروفسور کُر داشتم بـه اسم روپرت هوبر کـه هم اکنون هم رهبری ارکستر یک گروه کُر خیلی مشهور را در کشور آلمان بـهعهده دارد.
هومن خلعتبری بیوگرافی
او دراین زمینه، خیلی روی مـن تاثیر داشت. کلاسهای یک هفتهای، دوهفتهای هم بیتاثیر نیستند. بکار شـما فرم میداد. مـن دراین کلاسها پیش فیشر، زوبین مِهتا و… درس گرفتهام. اینها همه ی چیزهایی اسـت کـه بشما نقطهها و ذهنیتهایی می دهد کـه بار بیایید. بـههر حال هیچوقت یادگیری تمام نمیشود.
بـه این ترتیب، تعداد کسانی هم کـه دراین مورد بشما کمک کردهاند، باید خیلی بیشتر از انگشتان دست باشند.
دقیقاً! مـن از هفت شبی کـه در “خانهی اپرای گراتس” برنامه اجرا میشود، حداقل پنج شبش را دارم رهبرهای مختلف را می بینم، چیزهای بدشان را می بینم و انجام نمیدهم…
و خوبها را هم حتما یاد می گیرید…
آدم بـه هر حال خوبها را یاد میگیرد، ولی چیزهای بدی را هم کـه می بینم روی صحنه جواب نمیدهد، ارکستر رابه هم میریزد یا خواننده را قاطی پاتی میکند و…
هومن خلعتبری و گوگوش
یعنی مـن روی لژم نشستهام و بـه صورت زنده اشتباهاتی راکه انجام می گیرد میبینم. این ها همه ی رهبر مهمان هستند، می آیند و میروند و وقتی شـما هفتهای چهار، پنج شب کارهای رهبرهای مختلف را می بینید، بسیار چیزها یاد میگیرید.
شـما درسال چند اجرای صحنه ای دارید؟
مـن درسال، حداقل ۴۰ اجرای صحنه دارم. البته مثلا سال گذشته کـه آکادمی گوگوش را داشتیم، این مقدار کمتر شده بود. چون مـن سه ماه در لندن بودم. امسال کـه آکادمی برگزار نمی شود…
چرا؟
بنا بـه مشکلاتی. برنامههای خانم گوگوش و برنامههای مـن بـه هم نمیخوردند، برنامهریزی کمی مشکل شده بودو تصمیم گرفتیم کـه امسال انجام نگیرد تا انشاالله سالهای آینده.
پاسخ جوانهایی راکه با شوق و اشتیاق منتظر فرا رسیدن چنین زمانی هستند چـه میدهید؟
حق با شماست، ولی یک دست صدا ندارد کـه! چـهکار کنم؟! بـه هر حال مـن امسال خودبهخود می توانم برگردم بـه بالای ۳۵ اجرا درسال، هم در اپرای خودمان، هم بیرون از اپرا و هم فستیوالی کـه قرار اسـت دوباره اجرا شود. امسال مـا “دونجووانی” موتسارت را قرار اسـت اجرا کنیم.
عکس هومن خلعتبری + هومن خلعتبری و همسرش
خلاصه جمع کنیم، مـن یکخورده سرم گرم اسـت. نمیخواهم بگویم وقت سر خاراندن ندارم ولی سرم پایین اسـت، دارم زندگیام را می کنم، کارم را هم دارم انجام می دهم. سعی می کنم کاری راکه بـه عهدهام گذاشته میشود خوب انجام و تحویل بدهم.
اگر کمی سرتان خلوت بشود، احتمالاً تمایلی هم دارید کـه سراغ ارکستر سمفونیک تهران بروید و آنرا رهبری کنید؟
معلوم اسـت کـه هرکسی علاقه دارد با ارکستر سمفونیک یا کُر ایران کار کند، ولی مـن بیشتر از اینکه دوست داشته باشم خودم بروم ارکستر سمفونیک را رهبری کنم، دوست دارم دولتمان ارکستر سمفونیک را دوست داشته باشد. دوست داشتن مـن فایده ندارد. نه دوست داشتن مـن فایده دارد، نه دوست داشتن بزرگ تر و مشهورتر از مـن فایده دارد.
شـما گویا در تالار رودکی هم کارهائی انجام داده اید؟
مـن کُر تالار را حدود ۱۰ سال پیش ساختم، ۸۰ نفر آدم را جمع کردم، تمیز و مرتب، چـه صدایی کُرال فانتزی بتهوون را از حفظ خواندند و اجرا کردند «فیلمش هست» همین حالا کُر تالار را خاک گرفته، درش بسته شده.
شـما چند تن از اپرانویس ها «لیبرتونویس» و یا رهبران ایرانی را میشناسید کـه در بیرون از کشور موقعیتی مانند شـما دارند؟
لیبرتونویس ایرانی، تنها کسیکه میشناسم آقای پزشک خوشنام اسـت کـه خیلی خوب و خوش دارند اینکار را در حیطهی خودشان انجام می دهند.
بیوگرافی هومن خلعتبری و همسرش + عکس های هومن خلعتبری + مصاحبه
البته ایشان استاد هستند ودر قدیم بودند و دستی در اینکار دارند و اصلاً اینکاره بـه حساب می آیند. ولی در بین نسل جوان، اگرهم کسی باشد، مـن خبر ندارم.
در زمینه رهبری چطور؟
رهبران ارکستر را مـن همیشه بـه دو قسمت تقسیم میکنم: یکی قبل از انقلاب، دیگری هم بعد از انقلاب. قبل از انقلابیها کـه واقعاً خوشبخت تر از مـن و همنسلان مـن بودند، بزرگانی هستند مانند آقای رهبری، آقای چکناواریان، آقای ایرج صهبایی، منوچهر صهبایی، آقای شهرداد روحانی.