امکان سنجی و بررسی اقتصادی احداث و راه اندازی مجتمع تجاری

امکان سنجی و بررسی اقتصادی احداث و راه اندازی مجتمع تجاری

امروزه با رشد روزافزون تجارت جهانی و وفور کالاها در هر نقطه‌ای از جهان، مجتمع‌های تجاری به به قلب تپنده شهرها بدل گشته‌اند و شریان اصلی پویایی آن را در دست دارند. مخصوصا که این مراکز به دنبال تلاش برای افزایش نفوذ خود، به ارائه خدمات تفریحی نیز روی آورده‌اند که سبب تمرکز گرایی می‌شود. با این حال نمی‌توان نقش آنها را در رونق اقتصادی یک منطقه و تولید ثروت عمومی نادیده گرفت. این در حالی است که چنین امری جز به واسطه یک طرح جامع ممکن نمی‌شود. طرحی که خود نیارمند یک مطالعات مجتمع تجاری به منظور ارائه دقیق‌ترین طراحی است.

در زمانهای قدیم بنادر و خیابانها به عنوان مراکز خرید استفاده می شدند . پاساژ به معنی گذرگاه یا میانه دو چیز است. در دوران گوناگون تیمچه‌ها یا گذرهای، با جای دادن حجره ها و مغازه ها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید را ایفا می کردند. امروزه پاساژ ها در درون یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قرار دارند. که شامل فروشگاه‌های گوناگون هستند و با راهروهای مرتبط با هم باعث آسانی دیدار مشتریان از فروشگاه‌ها می‌شوند. راهروهای یک پاساژ می‌تواند بن بست یا مرتبط با راهروهای دیگر باشد. پاساژهای امروزی معمولاً چندطبقه بوده و راهروها در طبقات گوناگون بر روی هم قرار گرفته‌اند. امروزه پاساژها تبدیل به مراکز خرید شده اند و روزانه در مناطق مختلف مراکز خرید راه اندازی شده و کما بیش با استقبال نیز روبرو شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *